Entrepreneurs

Lima Kesilapan Pemilik Perniagaan Kecil Mungkin Lakukan Pada Saat Ini

Perkara in sangat biasa sehingga kadangkala ianya tidak disedari

Pemilik perniagaan kecil yang terlalu fokus pada operasi harian mereka mudah untuk terlepas pandang perkara-perkara yang penting. Adalah penting untuk mengambil langkah ke belakang dan merenung untuk melihat apa yang mungkin menghalang perniagaan mereka daripada berkembang lebih jauh.

Selepas merenung sejenak, pemilik perniagaan mungkin mulai melihat tanda-tanda ini, yang bermakna perniagaan memerlukan perhatian:

  • Kadar pertukaran pekerja yang tinggi
  • Produktiviti rendah
  • Pembaziran atau berlebihan inventori
  • Aduan pelanggan bertambah
  • Keuntungan menurun
  • Aliran kerja atau sistem yang kurang cekap
  • Perbelanjaan yang meningkat
  • Kekurangan inovasi baru dalam produk atau perkhidmatan

Apakah kesilapan yang biasa dilakukan?

1) Hubungan lemah dengan pelanggan

Sebagai pemilik perniagaan, mereka perlu mengenali kehendak dan keperluan pelanggan mereka. Perniagaan yang tidak mempunyai pelanggan setia sering tidak tahu apa yang pelanggan mahu dan menyediakan penyelesaian yang tidak berkesan. Apabila titik kesakitan mereka berjaya diselesaikan, hubungan antara perniagaan dan pelanggan akan menjadi lebih kukuh. Untuk mempunyai hubungan yang baik dengan pelanggan, pemilik perniagaan kecil tidak hanya perlu mencari maklum balas, tetapi juga bertindak balas. Ini, sebagai hasilnya, akan mendapatkan kepercayaan dan kesetiaan dan meningkatkan kepuasan pelanggan kerana suara mereka dihargai dan dihargai.

2) Kurang hadir di platfom dalam talian

Bilion orang mempunyai akses kepada internet, menjadikannya penting bagi perniagaan untuk berada di online. Tanpa itu, menjadi sukar untuk menonjol. Contohnya, bagi restoran atau kafe untuk menonjol, mempunyai kehadiran media sosial dan laman web mungkin tidak cukup. Memiliki ulasan online secara real-time di platform seperti Google My Business akan membolehkan pelanggan berpotensi mengetahui rasa makanan dan kualiti perkhidmatan. Apabila ia menerima banyak kepuasan dari pelanggan, ini akan menarik lebih banyak pelanggan ke restoran atau kafe tersebut. Seberapa banyak kehadiran online yang diperlukan bergantung pada sifat perniagaan itu sendiri. Pemilik perniagaan harus membuat strategi yang tepat untuk membuat perniagaan mereka dapat dilihat oleh pelanggan sasaran mereka.

3) Tidak memerhati pesaing

Perniagaan kecil seharusnya secara berkala menganalisis apa yang dilakukan oleh pesaing mereka. Membuat perbandingan antara perniagaan anda dan pesaing akan membantu perniagaan anda berkembang. Sebagai pemilik perniagaan kecil, anda harus melihat apa yang mereka lakukan, seberapa baik mereka melakukannya, maklum balas pelanggan mereka dan belajar apa yang boleh berguna untuk perniagaan anda. Apabila anda tidak memeriksa orang lain, anda mungkin terlepas peluang untuk meningkatkan tawaran perniagaan anda dengan trend yang berubah. Walau bagaimanapun, ini harus dilakukan dengan sederhana untuk mengelakkan mengabaikan kekuatan tawaran perniagaan semasa.

4) Tidak mengenal pasti garis antara kewangan peribadi dan perniagaan

Dalam peringkat awal, mungkin kelihatan lebih mudah untuk tidak mempunyai akaun bank yang berasingan untuk tujuan peribadi dan perniagaan. Ini adalah kesilapan yang boleh menyebabkan kekeliruan, dengan potensi untuk secara tidak sengaja mencampur dana antara kedua-duanya. Rancangan kewangan yang baik sangat penting untuk menjaga perniagaan berjalan lancar. Pemilik perniagaan kecil perlu belajar bagaimana menguruskan wang mereka dengan baik sejak awal untuk mengelakkan menghadapi masalah kewangan.

5) Melakukan semua benda pada masa yang sama

Membesarkan perniagaan memerlukan banyak kesabaran. Ia mengambil masa untuk membina pangkalan pelanggan, mendapatkan pengiktirafan, dan mencapai pendapatan tinggi. Seberapa besar semangat dan motivasi yang seseorang boleh miliki, itu tidak cukup untuk menjadikannya berlaku sepanjang malam. Daripada menyebarkan diri terlalu tipis, pemilik perniagaan kecil harus memberi tumpuan kepada apa yang berada di bahagian atas senarai keutamaan mereka. Dengan cara ini, mereka akan mengelakkan diri mereka daripada terbakar dan secara beransur-ansur memperluaskan perniagaan mereka dengan cara yang paling berkesan.

Kesimpulannya

Beberapa pemilik perniagaan mungkin kurang berpengalaman atau terlalu terfokus pada operasi harian mereka sehingga terlepas pandang tanda-tanda amaran. Mereka sepatutnya peka terhadap kesilapan umum yang boleh menghalang pertumbuhan perniagaan mereka. Dengan mengatasi isu-isu ini, mereka dapat meningkatkan operasi perniagaan mereka, meningkatkan kepuasan pelanggan, dan meningkatkan prestasi keseluruhan mereka. Meninjau secara berkala dan menyesuaikan strategi untuk sejajar dengan trend pasaran dan keperluan pelanggan dapat membantu perniagaan berkembang dan mencapai kejayaan jangka panjang.

Penafian: Terjemahan dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu ini dihasilkan oleh kecerdasan buatan (AI).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button