Kinihalal

Muslim Insiders & Kinihalal: Kerjasama Pengiklanan, Kandungan Berteraskan Nilai Islam

Muslim Insiders dan Kinihalal telah menjalinkan kerjasama dalam mencipta kandungan pengiklanan yang mencerminkan nilai-nilai dan prinsip Islam, memastikan semua bahan dihasilkan secara beretika.

Kerjasama ini dilakukan menerusi Memorandum Persefahaman (MoU) yang ditandatangani pada Isnin, 29 Julai 2024. Ia ditandatangani oleh Professor Adj. Hj Adam Richman, Presiden Muslim Insiders dan Syilda Ismail, Penerbit Kanan Kinihalal. Turut hadir bersama merupakan Bendahari Muslim Insiders Puan Sakinah Rahman dan Nadyatul Shima, Pengarah Kreatif Kinihalal.

“Alhamdulillah, Muslim Insiders dan Kinihalal berkongsi naratif yang sama, iaitu mengagungkan syiar Islam. Oleh itu, kami mahu berjuang untuk menghasilkan iklan-iklan yang memberi impak positif,” kata Professor Adj. Hj. Adam Richman.

 Dari kiri, Puan Sakinah Rahman, Bendahari Muslim Insiders, Prof. Adj. Hj. Adam Richman, Presiden Muslim Insiders, Syilda Ismail, Penerbit Kanan Kinihalal dan Nadyatul Shima, Pengarah Kreatif Kinihalal, yang terlibat dalam dalam majlis MoU pada Isnin
 Dari kiri, Puan Sakinah Rahman, Bendahari Muslim Insiders; Prof. Adj. Hj. Adam Richman, Presiden Muslim Insiders; Syilda Ismail, Penerbit Kanan Kinihalal; dan Nadyatul Shima, Pengarah Kreatif Kinihalal, yang terlibat dalam dalam majlis MoU pada Isnin

“Impak positif ini membawa kita kembali kepada cara hidup yang sebenar. Cara hidup itu adalah Islam. Bila kita bekerjasama dengan jenama yang berteraskan prinsip-prinsip Islam, tujuan kami menjadi lebih bermakna. Kita mahu membina satu perjuangan yang mengagungkan syiar agama dengan mempromosikan Islam sebagai cara hidup dan juga cara pengiklanan,” menurut beliau.

Muslim Insiders adalah organisasi yang didedikasikan untuk memperkasa para usahawan dan mempromosikan nilai-nilai Islam melalui pelbagai inisiatif dan kandungan. Organisasi ini memberi tumpuan kepada mencipta impak positif bukan sahaja dalam komuniti Muslim, malah kepada yang bukan Muslim, dengan menyediakan peluang jaringan buat para usahawan.

Kinihalal, di bawah pengurusan Malaysiakini, merupakan platform media yang mengkhusus dalam mencipta dan mempromosikan kandungan Halal dan Islam. Dengan fokus pada pengeluaran kandungan yang beretika dan bahan yang menghormati budaya, Kinihalal bertujuan untuk mencapai dan mempengaruhi khalayak yang luas dengan menegakkan piawaian tertinggi garis panduan Islam.

“Kedua-dua syarikat ini mempunyai kekuatan tersendiri. Dengan kolaborasi ini, kita boleh menjangkaui audiens yang lebih luas dan khusus. Saya melihat ini sebagai satu cabaran untuk kita mencipta kandungan yang lebih baik, terutamanya mengenai Halal dan ekonomi Islam,” ujar Syilda Ismail.

“Tidak banyak kandungan seperti itu di luar sana dan kebanyakannya mungkin berbahasa Inggeris atau lebih fokus kepada perniagaan dan agak mendatar,” tambahnya lagi.

“Kita mahu menghasilkan iklan yang tidak gopoh dalam menyampaikan dakwah, tetapi iklan yang mempamerkan keindahan cara Islam dalam pengiklanan,” jelas Professor Adj. Hj Adam Richman mengenai jangkaan untuk koloborasi ini.

Kerjasama antara kedua-dua belah pihak ini dianggap sebagai langkah penting ke arah mempromosikan kandungan berkualiti yang mematuhi piawaian tinggi garis panduan Islam. Diharapkan kerjasama ini dapat memberi manfaat kepada kedua-dua belah pihak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button