Perancangan dan Strategi Perniagaan

Mahu Membuat Orang Terlibat dalam Penceritaan Anda? Gunakan Kaedah Ini

Orang lebih cenderung untuk turut serta apabila mereka perlu berfikir perkara-perkara dari masa lalu

Penceritaan telah terbukti sebagai cara untuk melibatkan pembaca atau penonton dengan mesej anda, sama ada dalam bentuk gambar atau video. Ia sebenarnya 22 kali lebih mudah diingati berbanding hanya menggunakan fakta, menurut Dr. Jennifer Aaker. Mengapa? Memberi maklumat kepada orang tanpa cerita adalah seperti menyampaikan teks yang kering dan tidak bernyawa. Dalam situasi ini, pembaca atau penonton sering merasakan bahawa tiada rasa hubungan atau rasa ingin tahu, menjadikannya sukar untuk mereka terlibat atau memberi respons. Akibatnya, ia dengan cepat kehilangan minat mereka dan membosankan mereka.

Orang lebih meneka mengenai masa lalu daripada masa depan

Dalam kajian, orang menonton adegan dari rancangan TV. Apabila mereka diminta untuk meneka apa yang telah berlaku sebelum adegan itu, mereka melakukannya dengan lebih baik berbanding apabila mereka perlu meneka apa yang akan berlaku seterusnya. Mereka juga mendapati bahawa orang cenderung bercakap lebih banyak tentang apa yang telah berlaku di masa lalu berbanding apa yang mungkin berlaku di masa depan. Ini kerana kita biasanya mengingati perkara-perkara yang telah berlaku dalam hidup kita, seperti pengalaman dan cerita. Ingatan kita lebih jelas tentang masa lalu, jadi lebih mudah untuk membuat tekaan mengenainya.

Memulakan di Tengah: Kaedah Penceritaan

Bagaimana kaedah ini boleh dilakukan? Dalam suasana profesional, kaedah ‘meneka’ ini juga boleh berfungsi dengan baik untuk membuat penonton ingin tahu dan fokus pada apa yang anda cuba sampaikan. Ini boleh dilakukan dengan meletakkan masalah atau senario tanpa penyelesaian atau kesimpulan yang jelas. Kemudian, gunakan soalan terbuka seperti “Apa yang anda fikir adalah punca utama masalah ini?” Ini akan membuatkan otak mereka mula berfikir dan membuat mereka lebih terlibat dalam naratif.

Selain itu, menambah lebih banyak elemen, seperti elemen interaktif, contoh kehidupan sebenar atau membuat mereka mengambil bahagian dalam perbincangan atau kuiz, akan meningkatkan penglibatan. Untuk menjadikannya lebih menarik, sertakan juga pengambilan untuk merangkum pandangan yang telah dibincangkan.

Contoh sempurna lain bagi ini adalah K-drama popular Lovely Runner, yang secara efektif menunjukkan teknik ini. Dalam episod pertama, cerita dibuka dengan adegan di hospital di mana watak utama perempuan menerima panggilan telefon dari watak utama lelaki, seorang idola K-pop. Ekspresinya tetap kosong, mencerminkan ketidakpastiannya, sementara dia menunjukkan campuran kekecewaan dan kesedihan.

Adegan ini mencetuskan banyak rasa ingin tahu, yang telah dibincangkan di pelbagai platform media sosial. Beberapa penonton melihatnya sebagai watak utama perempuan yang mungkin tidak mengingatinya, dan ada juga penonton yang meneka bahawa dia mungkin tidak mempunyai ingatan akibat kemalangan. Dari awal lagi, drama ini mengandungi penggoda yang kuat yang segera mencetuskan rasa ingin tahu, menarik penonton masuk dan mendorong mereka untuk terlibat lebih mendalam dengan cerita yang sedang berkembang.

Ia mencipta kekaburan. Meninggalkan beberapa butiran tidak jelas membolehkan pembaca atau pendengar mengisi kekosongan dengan tafsiran mereka sendiri. Sebagai contoh, situasi yang menunjukkan watak misteri dengan butiran seperti kunci unik yang pernah dilihat oleh penonton di suatu tempat akan mencipta kekaburan. Melalui adegan yang tidak jelas ini, orang boleh mentafsirnya dalam pelbagai cara.

Ia membuat perbincangan mengalir. Apabila terdapat kekosongan dalam cerita-cerita tersebut, akan ada lebih banyak ruang untuk banyak pemikiran dan idea, perbincangan dan debat mengalir. Hari ini, di mana penceritaan sering berlaku secara dalam talian, terutama di platform media sosial seperti TikTok dan X, kekosongan ini mendorong penonton untuk terlibat dan berkongsi tafsiran mereka. Ini menjadikan platform-platform ini mempunyai pertukaran perspektif yang lebih kaya.

Kesimpulan

Menggunakan kaedah meneka dalam penceritaan anda dapat benar-benar meningkatkan penglibatan penonton dengan memanfaatkan rasa ingin tahu dan ingatan semula jadi mereka. Apabila anda memulakan di tengah-tengah cerita dan mempersembahkan situasi tanpa jawapan yang jelas, anda mendorong penonton anda untuk aktif menyertai dan mencari tahu apa yang berlaku seterusnya. Pendekatan ini membantu membina hubungan yang lebih kuat dan membawa kepada perbincangan menarik serta tafsiran berbeza, menjadikan pengalaman tersebut lebih menyeronokkan.

Penafian: Terjemahan dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu ini dihasilkan oleh kecerdasan buatan (AI).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Back to top button