Usahawan

Neurosains Menemukan Usahawan Berpengalaman Lebih Beradaptasi Berbanding Pengurus

Pernahkah anda tertanya-tanya mengapa produk yang nampaknya sempurna untuk orang lain tidak berfungsi untuk anda? Sering kali, ia kerana anda mencari pilihan terbaik dalam talian tanpa mempertimbangkan keperluan unik anda. Itulah yang sering dilakukan oleh pengurus, mencari amalan terbaik dan membincangkannya dengan pasukan. Walaupun begitu, pengurus tidak dapat melakukan lebih baik daripada usahawan habitual. Kenapa? Pendekatan ini boleh menjadi tidak cekap berbanding usahawan habitual, yang secara aktif mencari penyelesaian yang diperibadikan. Neurosains telah menunjukkan bahawa kebolehadaptasian adalah penting untuk kejayaan.

Apa yang menjadikan usahawan berpengalaman lebih baik daripada pengurus?

Usahawan berpengalaman sentiasa menghasilkan idea dan penyelesaian baru yang berbeza untuk meningkatkan perniagaan mereka. Sebaliknya, pengurus memberi tumpuan kepada membuat keputusan untuk melaksanakan strategi yang memastikan organisasi berjalan dengan lancar dan efisien. Apabila pengurus memperbaiki diri mereka dan berfikir seperti usahawan berpengalaman, mereka boleh menjadi lebih beradaptasi dan memperkenalkan penyelesaian yang lebih baik untuk meningkatkan prestasi dan pertumbuhan organisasi.

Mereka mempunyai tahap fleksibiliti kognitif yang lebih tinggi

Ini membolehkan mereka menyesuaikan diri dengan cepat kepada sebarang keadaan yang berubah. Dalam situasi ini, mereka dapat mengembangkan penyelesaian baru yang inovatif.

Otak mereka berfungsi dengan cara yang berbeza

Kajian menunjukkan bagaimana otak berfungsi untuk kedua-dua peranan ini. Bagi usahawan berpengalaman, bahan kelabu di otak meningkat. Ini dikaitkan dengan kelincahan kognitif dan pemikiran pelbagai arah. Ini bermakna otak usahawan berpengalaman mampu bertukar antara tugas atau idea yang berbeza dengan efisien. Mereka juga dapat menghasilkan banyak penyelesaian untuk satu masalah. Dengan ini, mereka dapat mencari peluang baru dengan lebih mudah berbanding pengurus.

Mereka belajar dari kegagalan masa lalu

Usahawan berpengalaman menggunakan pengalaman masa lalu dari perniagaan sebelumnya untuk belajar daripada apa yang berjaya dan apa yang tidak. Pengetahuan ini membantu mereka membuat keputusan yang lebih baik dan menangani ketidakpastian dengan lebih berkesan daripada pengurus, yang mungkin tidak mempunyai pengalaman keusahawanan yang serupa. Kebolehan mereka untuk menyesuaikan diri dan berinovasi berasal dari pelajaran yang dipelajari sepanjang masa.

Bagaimana untuk menjadi seperti usahawan berpengalaman?

Mengembangkan fleksibiliti kognitif perlu difokuskan pada aktiviti yang meningkatkan kemampuan untuk menyesuaikan diri, berfikir secara kreatif, dan menyelesaikan masalah dalam pelbagai situasi. Ini mungkin termasuk latihan untuk meningkatkan fleksibiliti mereka dalam membuat keputusan, menyelesaikan masalah, dan melihat perspektif baru serta membantu mereka menjadi selesa dengan perubahan.

Latih otak untuk meningkatkan kelincahan mental

Kelincahan mental membantu seseorang untuk dapat berfikir dengan cepat terhadap maklumat baru. Untuk meningkatkannya, seseorang mesti terbuka untuk menerima idea baru, menyelesaikan masalah dengan cara yang berbeza dan beralih kepada pelbagai perspektif. Latihan otak sederhana seperti sudoku, teka silang kata, dan meditasi boleh meningkatkan fungsi otak untuk mengatasi cabaran kompleks.

Amalkan melihat dari pelbagai perspektif

Individu yang mampu melihat perspektif yang berbeza adalah lebih baik dalam memilih penyelesaian terbaik untuk masalah mereka. Terlibat dalam perbincangan kumpulan dan sesi pemikiran bersama boleh membantu melihat isu dari sudut pandang yang berbeza. Soalan-soalan yang mencabar andaian sedia ada juga boleh membantu berfikir dengan cara yang berlainan. Sebagai contoh, bertanya “Bagaimana jika?” akan membantu memikirkan pelbagai cara untuk mendekati masalah atau melihat perspektif baru.

Tingkatkan kecerdasan emosi

Usahawan berpengalaman sering melatih diri mereka untuk kekal tenang agar dapat berfikir jelas dan menemukan penyelesaian baru. Mengamalkan tabiat yang meningkatkan kecerdasan emosi, seperti empati, mendengar secara aktif, dan belajar mengekspresikan emosi dengan tepat, adalah pendekatan efektif untuk meningkatkan kemahiran ini. Amalan ini membantu usahawan mengatasi cabaran dengan lebih berkesan dan meningkatkan kemampuan membuat keputusan mereka.

Kesimpulan

Perbezaan antara usahawan berpengalaman dan pengurus terletak pada pendekatan mereka terhadap penyelesaian masalah dan kebolehadaptasian. Neurosains menekankan bahawa usahawan berpengalaman memiliki fleksibiliti kognitif, fungsi otak yang ditingkatkan, dan kemampuan unik untuk belajar dari kegagalan masa lalu, semua ini memberdayakan mereka untuk mengatasi cabaran dan merebut peluang dengan lebih efektif daripada rakan-rakan pengurusan mereka.

Penafian: Terjemahan dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu ini dihasilkan oleh kecerdasan buatan (AI).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Back to top button