Perancangan dan Strategi Perniagaan

Reddit Kini Popular. Ini Cara Pendengaran Sosial Dapat Beri Manfaat Kepada Jenama

Sementara Milenial dan Gen Z aktif di Reddit, jenama berpeluang untuk memahami generasi ini dengan lebih baik

Dengan peningkatan ketidakpercayaan terhadap platform media sosial, generasi hari ini, terutamanya Gen Z, beralih kepada platform seperti Reddit dan TikTok. Apa sebabnya?

Gen Z secara khusus skeptikal terhadap produk atau jenama yang dipromosikan di media sosial. Menurut laporan ‘Bagaimana pemasar carian boleh mengikuti Gen Z‘, berbanding dengan generasi lain, pengguna Gen Z percaya bahawa media sosial mengandungi ulasan yang palsu dan berat sebelah.

Walaupun Gen X mempunyai kuasa beli tertinggi, Gen Z memainkan peranan penting di platform dalam talian. Mereka adalah yang memacu trend dan menetapkan pilihan pengguna. Jenama perlu menyeimbangkan sasaran kedua-dua generasi dengan kuasa beli tertinggi, sambil memberi tumpuan kepada pendengaran sosial.

Mengapa Reddit Pilihan yang Baik untuk Pendengaran Sosial?

Pada suku pertama tahun 2024, Reddit melaporkan peningkatan 37% dalam pengguna aktif harian, dan 40% dalam pengguna aktif harian mingguan. Menjelang suku kedua tahun 2024, jumlah pengguna aktif harian mingguan telah meningkat lagi, mencapai 57% yang luar biasa. Kehadiran aktif pengguna di platform ini menunjukkan peluang yang sangat baik bagi jenama untuk memahami pendapat dan pilihan pengguna.

Reddit yang telah mendapat populariti yang signifikan dengan pengguna melebihi 500 juta pada tahun 2024, sangat popular di kalangan Milenial, menurut Business Insider baru-baru ini. Mereka mencatatkan bahawa Milenial berada pada tahap dalam hidup mereka di mana jenis kandungan seperti penambahbaikan rumah, berkebun dan kewangan peribadi, beresonansi dengan individu dalam lingkungan usia 30-an dan 40-an.

Dengan Milenial menjadi majoriti di Reddit, kemungkinan besar mereka merupakan penyumbang yang signifikan kepada platform tersebut.

Reddit juga telah menjadi pilihan bagi Gen Z untuk mendalami topik yang penting bagi mereka. Hanya tahun lalu, subreddit r/GenZ, satu ruang untuk Gen Z berkumpul telah mencapai 1.1k pengguna dalam talian, berbanding hanya 296 pengguna aktif di subreddit Milenial.

Satu perkara tentang Gen Z adalah mereka menghargai keaslian. Mereka juga merasakan bahawa pos dan komen di media sosial adalah cetek. Apa yang mereka inginkan adalah kedalaman dan maklumat terperinci, sebab itulah mereka aktif di Reddit. Dari situ, mereka dapat memperoleh perbincangan yang lebih mendalam dan pemikiran serta maklumat yang boleh dipercayai daripada pengulas.

Secara keseluruhan, asas pengguna Reddit yang aktif dan pelbagai, bersama dengan fokusnya pada perbincangan mendalam, menjadikannya sebagai platform yang berharga bagi jenama untuk terlibat dalam pendengaran sosial.

Apa yang Perlu Jenama Lihat di Platform Reddit?

Apabila memanfaatkan pendengaran sosial di Reddit, adalah penting untuk mencari komuniti niche atau subreddit yang sepadan dengan industri atau audiens sasaran jenama anda. Komuniti mikro ini sering mengandungi perbincangan yang kaya dan tidak ditapis yang boleh memberikan pemahaman lebih mendalam tentang tingkah laku dan pilihan pengguna.

Berikut adalah apa yang boleh anda kenal pasti daripada pelbagai komuniti di Reddit:

  • Titik sakit, keperluan dan pilihan audiens sasaran anda
  • Corak topik berulang yang menunjukkan trend baru
  • Isu terkini, kebimbangan atau perkara yang mereka hargai daripada jenama
  • Sentimen positif dan negatif mengenai jenama dalam industri anda
  • Kekuatan atau kelemahan pesaing

Dengan Reddit, jenama atau perniagaan boleh mengetahui apa yang pelanggan berpotensi mereka lakukan dan apa perkara semasa yang sedang dibincangkan. Semua ini akan membantu jenama untuk merestrategi dengan lebih baik, meningkatkan tawaran perniagaan dan kekal di hadapan dalam pasaran.

Bagaimana untuk Melakukannya?

Untuk berjaya memanfaatkan pendengaran sosial di Reddit, jenama harus secara aktif memantau perbincangan, komen, dan diskusi berkaitan dengan industri atau produk mereka. Alat pendengaran sosial seperti Sprout Social, Brandwatch dan Hootsuite boleh membantu jenama dan perniagaan lebih lanjut dalam mendapatkan wawasan tingkah laku yang penting.

Jenama juga boleh menggunakan alat ini untuk memantau sebutan jenama dan perbincangan di seluruh platform media sosial. Ini juga membantu jenama mengetahui maklumat penting tentang reputasi mereka.

Selain menggunakan alat untuk memantau subreddit niche, jenama juga boleh terus menyentuh topik trending platform dan pos popular untuk mendapatkan wawasan tentang tren dan minat pengguna yang lebih luas. Mengambil bahagian dalam sesi Ask Me Anything (AMA) atau menganjurkan subreddit khusus juga boleh membantu jenama berinteraksi secara langsung dengan komuniti Reddit.

Kesimpulan

Populariti Reddit di kalangan Milenial yang terlibat dalam perbincangan dan Gen Z yang sangat mempengaruhi pembentukan trend hari ini menawarkan peluang besar bagi jenama untuk menggunakan pendengaran sosial secara efektif. Dengan memantau perbincangan, terlibat dengan komuniti, dan menggunakan wawasan yang dikumpulkan, jenama dapat menyesuaikan strategi mereka untuk berhubung dengan audiens penting ini. Untuk berjaya di Reddit, adalah penting bagi jenama untuk menjadi autentik dan menghormati budaya unik platform tersebut. Dengan cara ini membolehkan mereka membina hubungan bermakna dengan generasi hari ini.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Back to top button