Perancangan dan Strategi Perniagaan

3 Cara Mudah untuk Menarik Pelanggan Setia Anda

Pelanggan setia cenderung untuk membuat pembelian berulang, tetapi kadang-kadang mereka memerlukan sedikit ajakan untuk membuat pembelian

Pelanggan menjadi setia dengan cara yang berbeza, semakin menyukai sesuatu jenama apabila ia secara konsisten memenuhi jangkaan mereka. Dari masa ke masa, ini membina kepercayaan dan menguatkan hubungan mereka dengan jenama tersebut. Seperti mana-mana hubungan lain, kesetiaan boleh pudar jika tiada usaha untuk mengekalkannya. Menjaga hubungan yang sedia ada dengan pelanggan adalah lebih kos efektif berbanding mendapatkan pelanggan baru. Ini kerana ia melibatkan perbelanjaan untuk iklan dan usaha untuk menarik pelanggan baru. Oleh itu, strategi mengekalkan pelanggan boleh membantu menarik kembali pelanggan setia mereka.

Bagaimana untuk menarik kembali pelanggan setia anda?

1) Tunjukkan kehadiran anda

Ini adalah pendekatan mudah yang boleh diambil oleh jenama yang mempunyai pelanggan setia. Oleh kerana pelanggan ini sudah menyukai jenama anda, mereka hanya memerlukan peringatan bahawa anda masih ada. Menurut Harvard Business Review, 57% perniagaan menganggap membina hubungan emosi yang lebih kuat dengan pelanggan sebagai matlamat utama mereka. Ini juga boleh dilakukan dengan menunjukkan kehadiran dalam talian.

Ia juga bermakna berinteraksi secara langsung dengan pelanggan sedia ada. Ini boleh termasuk menjawab pertanyaan, berinteraksi di media sosial, menghantar emel peribadi, atau mengumpul maklum balas melalui tinjauan. Tindakan ini membantu jenama kekal dalam ingatan pelanggan sambil menguatkan hubungan mereka.

2) Tingkatkan program kesetiaan anda

Hari ini, kebanyakan jenama menawarkan program kesetiaan. Ramai yang sedang mencari cara untuk meningkatkan, kerana data terkini menunjukkan bahawa 90% syarikat dengan program kesetiaan sedang melakukan penambahbaikan. Contohnya, jenama seperti Chagee telah membangunkan program kesetiaan mini yang berfungsi sebagai sistem berasaskan mudah alih, membolehkan pelanggan menyertai tanpa perlu memasang aplikasi di telefon mereka. Pendekatan ini juga merupakan sebahagian daripada strategi yang lebih luas bagi syarikat-syarikat dalam tahun-tahun akan datang.

Walaupun program kesetiaan menawarkan pelbagai manfaat, ia mesti berkesan untuk memastikan pelanggan terus terlibat. Menurut Queue It, 60.1% pelanggan ingin akses awal kepada jualan, diikuti oleh akses awal kepada produk baru, diskaun, dan cadangan peribadi daripada program kesetiaan. Strategi ini akan membantu program kesetiaan menjadi lebih berkesan.

3) Ingatkan mereka tentang nilai anda

Lakukan dengan berkesan melalui penceritaan. Headstream mendapati bahawa penceritaan boleh mendorong pembelian pada masa depan. Naratif yang membangkitkan pemicu emosi dalam audiens menjadikan jenama anda lebih mudah diingati. Lebih baik lagi, mereka akan berkongsi cerita tersebut, menjadikan jenama anda lebih dikenali oleh audiens yang lebih luas.

Sebagai contoh, sebuah jenama penjagaan kulit boleh memaparkan perjalanan seorang pelanggan selama tiga bulan dengan masalah kulit, menonjolkan cabaran mereka dan hasil luar biasa yang dicapai dengan produk mereka. Ini menunjukkan betapa baiknya produk anda berfungsi dan mengingatkan pelanggan setia tentang perbezaan positif yang telah dibuat oleh jenama anda untuk mereka.

Kesimpulan

Menjaga pelanggan setia adalah kunci kejayaan perniagaan jangka panjang dan boleh dilakukan dengan strategi yang mudah dan berkesan. Kekal kelihatan dan tawarkan komunikasi peribadi untuk menguatkan hubungan serta memastikan jenama anda sentiasa dalam ingatan mereka. Meningkatkan program kesetiaan anda akan memastikan pelanggan terus berminat. Berkongsi cerita jenama anda membantu mewujudkan hubungan emosi, mendorong pembelian berulang. Menggunakan kaedah ini dapat membina kesetiaan, mengurangkan kos mendapatkan pelanggan baru, dan membawa kepada pertumbuhan yang stabil bagi perniagaan anda.

Penafian: Terjemahan dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu ini dihasilkan oleh kecerdasan buatan (AI).

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

Back to top button